
Op woensdag 5 april tekenen de gemeenten Appingedam en Delfzijl samen met Eemsdeltacollege en Noorderpoort een intentieovereenkomst om het komende jaar toe te werken naar een onderwijscampus voor de regio. Verder wordt de samenwerkingsovereenkomst tussen deze partijen met NAM ondertekend. Dit meldt de gemeente Delfzijl.
De campus, met als locatie Pastorielaan en omgeving te Appingedam, biedt plaats aan 1750 leerlingen. Op de campus komen verschillende soorten voortgezet onderwijs samen, zoals Praktijkonderwijs, vmbo, havo/vwo en mbo. De onderwijsvormen behouden ieder hun eigen identiteit en zijn met de regio verbonden. Begin 2019 start de bouw, in het schooljaar 2021/2022 opent de nieuwe campus haar deuren.
Aanleiding voor dit plan is gelegen in de aardbevingsproblematiek. Het versterken van de huidige scholen voor voortgezet onderwijs vraagt om een miljoeneninvestering. In het kader van het Scholenprogramma van de Nationaal Coördinator Groningen is vervolgens de slag gemaakt om een nieuwbouwalternatief in de vorm van een campus te onderzoeken. NAM is bereid de versterkingsgelden beschikbaar te stellen voor nieuwbouw van de onderwijscampus.
De intentieovereenkomst is het vervolg op het haalbaarheidsonderzoek dat de gemeenteraden van Appingedam en Delfzijl in februari en maart hebben vastgesteld. Uit het onderzoek blijkt dat vervangende nieuwbouw van de bestaande schoolgebouwen met behulp van veertien miljoen versterkingsgeld van NAM en twintig miljoen Rijksmiddelen een unieke kans biedt een nieuw onderwijsconcept neer te zetten in de regio.
De komende periode staat in het teken van het uitwerken van dit bijzondere concept. Ten eerste wordt een onderwijskundige visie ontwikkeld, welke mede kan dienen als outline voor de ruimtelijke opzet van de nieuwe gebouwen. Daarnaast wordt samen met partners en bedrijven in de regio verkend hoe de verbinding tussen school en maatschappij vorm kan krijgen. Ten tweede wordt uitgezocht hoe de samenwerkende partijen de financiële en organisatorische aspecten willen regelen.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids